sâmbătă, 1 martie 2008

RAID: Cu masina peste Himalaya


In conditiile in care Dakar-ul a fost anulat in acest an, amatorii de rally-raid se vor consola legand Rusia de China, intre 12 si 28 iunie, pe o distanta de circa 10.000 de kilometri.

Cunoscut prin cele trei victorii obtinute in cursa care are drept punct terminus capitala Senegalului, francezul Rene Metge a pus la punct, anul trecut, o intrecere asemanatoare. Denumita Transorientala, aceasta va lega Rusia de China, cu trecere prin Afghanistan, fiind deschisa amatorilor de aventura la cele trei categorii obisnuite: moto, auto si camioane. Intr-un an in care Jocurile Olimpice vor avea loc la Beijing se reiau astfel raidurile care s-au desfasurat la inceputul anilor '90, doar ca acum distanta lor a fost scurtata, in sensul ca startul nu se mai da din Paris.
Oricat de ciudat ar parea, Transorientala va merge pe urmele Croazierei Galbene (4 aprilie 1931 - 12 februarie 1932), cursa initiata de Andre Citroen, cu scopul de a face publicitate automobilelor pe care le construia. Celebrul raid s-a derulat pe distanta de 30.000 de kilometri, intre Beirut si Beijing. Si cum situatia politica din URSS si Afghanistan era pe atunci instabila, corpul expeditionar a fost obligat sa-si schimbe traseul, traversand Casmirul la o altitudine de 5.000 de metri. O parte a grupului, denumita Pamir, a traversat Himalaya, masinile cu senile Citroen Kegresse P17 fiind demontate piesa cu piesa, iar apoi carate cu serpasi peste cei mai inalti munti ai Terrei. In octombrie 1931, el a facut jonctiunea cu grupul China, care a plecat din Tianjin, ambele ajungand in Beijing pe 12 februarie 1932. Seful expeditiei, Georges-Marie Hardt, avea sa plateasca cu viata, murind pe 15 martie in urma unei duble pneumonii.

Benzina a fost carata cu camilele
Pentru reusita Croazierei Galbene Andre Citroen a avut nevoie de trei ani de pregatiri. Negocierile cu sefii statelor traversate au fost anevoioase. Ajuns in provincia Sinkiang, Victor Point a fost tinut ostatic 43 de zile, de maresalul King, nemultumit ca Citroen nu-i livrase la timp cateva masini cu senile! Cum in zona nu existau benzinarii, carburantul, precum si proviziile, au fost transportate de unsprezece caravane formate din 622 de camile.
Interzis accesul cu automobilele
Dupa instaurarea regimului comunist in China, strainii nu aveau voie sa umble cu automobilul personal decat prin anumite zone. In anii '80, de pilda, pana si rezidentii circulau in Beijing doar pe doua tronsoane a cate 5 kilometri fiecare. In rest, turistii se imbarcau in autocare, insa aveau acces in 30 de orase, iar in alte 100 doar cu aprobare speciala. In ultimele decenii, China a adoptat o politica de deschidere spre Occident.

Foto: CITROEN



Foto: CITROEN
Foto: CITROEN

Foto: CITROEN

Niciun comentariu:

Despre RUGBY, AUTOMOBILISM, CICLISM, NAVIGATIE, ALPINISM, VOLEI, NAVIGATIE, totul prezentat si, dar mai ales, prin multe imagini. Pentru ca acest blog este si unul de incercari in ale FOTOGRAFIEI...